Sterk met kerSt (en minder stress)

 

Sterk met kerStErvaar je deze periode meer onrust en stress? Wellicht zullen de volgende stappen jou helpen minder stress te ervaren en om juist sterker te worden!                                 Sterk – kerst, een anagram. Ofwel, hussel de letters van kerst in een andere volgorde en je kunt er sterk van maken. Ga jij ook sterker worden mede door kerst?

 

1.  Maak het overzichtelijk

Ervaar je dat je agenda volloopt, of dat het op je werk erg druk is bijvoorbeeld met het afronden van het jaar en dat je daardoor gestrest raakt? Ga dan eens heel bewust kijken wat je écht MOET en wat niet echt meteen hoeft of misschien zelfs helemaal niet hoeft.

Maak maar eens een lijst van alle dingen wat op je planning staat. Daar vallen ook de huishoudelijke taken onder. En geef de dingen die je moet doen een andere kleur of markeer deze met een stift.

Bekijk bij de andere dingen die niet moeten wat je daarvan kan laten vallen of kan uitstellen, zodat het aantal dingen die gedaan moet worden verminderd wordt.

Ik heb hiervoor een tool ontwikkeld die je hierbij zou kunnen helpen: Inventarisatie planning

 

 

2.  Creëer ruimte in je agenda

Plan rondom de drukke dagen, de dagen die jou veel energie kosten, een dag waar je niets kan plannen. Zet een kruis in je agenda door die dagen zodat je een reminder voor jezelf hebt om daar niets te plannen. 

Dit hoef je echt niet alleen rond kerst en oud en nieuw te doen. Maak hier een gewoonte van. Op het moment dat je een dag hebt waarvan je weet dat deze dag stress veroorzaakt of veel energie kost? Zet dan meteen één of meerdere kruizen die week in je agenda zodat je ook KAN bijkomen.

Een kruis betekent dus een dag dat je niets moet.

 

 

3.  To do lijstje

Maak een weekplanning. Zo heb je in één oogopslag duidelijk waar je ruimte hebt om nog dingen in te plannen en waar niet waardoor je kan doseren.

Noteer ook de vaste routines op je lijstje zoals boodschappen doen, wassen, schoonmaken, enzovoort. Zo creëer je ook overzicht. 

Geven dit soort lijstjes je onrust? Zorg eerst dat je een inventarisatie maakt zoals onder punt 1 en zet er dan vervolgens tijden bij dat je deze activiteiten gaat doen. Dan maak je ook inzichtelijk voor jezelf hoeveel tijd je over hebt en voor jezelf hebt.

 

 

4.  Voor wie doe je het?

Een hele belangrijke vraag om jezelf te stellen! Vooral als je moeilijk nee kan zeggen.

Doe je iets voor anderen, maar ook voor jezelf? Dan is het prima. Maar doe je dit hoofdzakelijk voor anderen omdat ze dat nou eenmaal van jou verwachten en jij ze niet wilt teleurstellen, maar totaal niet omdat je het zelf ook leuk vindt? Ga dan eens goed bij jezelf te rade of je dit wilt blijven doen ten koste van jezelf?!

En nu hoor ik een aantal al zeggen: ‘maar mijn familie kan ik toch niet laten vallen?!’ Dat snap ik. Wil je dan toch datgene blijven doen, ga dan eens kijken of je het zo kan maken dat het ook voor jou leuk is. Bijvoorbeeld tijdens een kerstbezoek door het minder lang te laten duren of dit in een kleinere groep te vieren.

Persoonlijk heb ik het laatste toegepast in het vieren van kerst. Mijn eigen directe familie is nog maar heel klein en we doen ook met kerst niet iets samen omdat we daar allemaal geen directe behoefte aan hebben. Wij plannen het op een ander moment in het jaar, daar waar het minder druk is. 

Maar mijn schoonfamilie is inmiddels met alle neefjes en nichtjes flink groot. Hiermee vierden we kerst altijd samen. Ik kan persoonlijk niet zo goed tegen grote groepen en al helemaal niet als ik ook nog het een en ander moet organiseren en ook nog op mijn kinderen mag letten…. Dan kun je me na de kerst afvoeren. Mij is het dat allemaal niet waard. Gelukkig voor mij, was ik hierin niet de enige. Wat ervoor zorgde dat hier snel verandering in kwam.

We hebben het opgelost door ook binnen mijn schoonfamilie het samen kerst vieren in de totale samenstelling af te schaffen en 1 keer per jaar gaan we samen een weekend weg. (wel allemaal in een eigen huisje).

 

Kortom ga kijken of je het voor jou op een dusdanige manier kan creëren zodat het voor iedereen leuk is. Soms werkt het heel verhelderend om het gewoon te bespreken met de betreffende familie of vrienden. Je zal niet de enige zijn die er door het er over te hebben, erachter komt dat van iets waarvan je altijd dacht dat het voor de ander veel te belangrijk was, achteraf toch niet zo heel belangrijk blijkt te zijn ?

 

 

5.  Nee zeggen

Voor veel mensen het lastigste aspect van deze punten, nee zeggen.

Zeg vooral nee wanneer je ervaart dat het je teveel stress kost of het te druk wordt. 

Vind je het inderdaad lastig, nee zeggen? dan kunnen de kruizen die je in je agenda zet, wat ik onder punt 1 heb beschreven, je helpen om het minder lastig te maken. Dan kun je eventueel noemen dat je daar al wat hebt staan (en daar is niets aan gelogen, want dat kruis staat daar), mocht je je willen verantwoorden. Maar weet, je hoeft je echt niet altijd te verantwoorden…..

En wanneer je ervaart dat het best meevalt, om nee te zeggen en wat het je vervolgens aan extra energie oplevert, dan gaat dit je helpen om steeds makkelijker nee te kunnen zeggen. Je bewaakt steeds beter je eigen grenzen door dit te doen. Dit maakt je letterlijk sterk. Sterk op heel veel vlakken: mentaal, emotioneel, sociaal en indirect zelfs fysiek! 

 

 

Veel succes en alvast hele fijne feestdagen!!

 

 

 

 

december 20, 2017
bbcoaching

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
150
wpDiscuz