Last van de ‘donkere dagen’? Zo maak je ze een stuk aangenamer

 
 

Last van de donkere dagenBrrrr, koud!…… Triest dat weer….. Ik vind er niks aan….. Neeeee! Nu al donker?!….. Bekende opmerkingen die ik ook nu alweer veel om mij heen hoor. En die ook in mijn gedachten op poppen. Het is weer herfst. De blaadjes vallen van de bomen en de dagen worden alweer flink korter. Veel mensen hebben moeite met deze periode. Last van de ‘donkere dagen’. Ik zal je in dit blog vertellen wat mij helpt om deze donkere, koude dagen aangenamer te maken.

 

Ik vind het zelf altijd weer flink slikken wanneer het herfst wordt. De vallende blaadjes daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Die vind ik heerlijk. Maar de dagen die korter worden wel. Mijn energiepeil wordt dan meteen zoveel lager. Vroeger kon ik daar echt mee zitten. Tegenwoordig kan ik het accepteren en zorg ik dat ik het voor mij aangenaam maak. Wellicht helpen mijn tips en tools jou ook om deze tijd van het jaar beter en makkelijker door te komen.

 

Creëer meer licht

Zorg voor voldoende licht in huis door lampen aan te doen, maar bovenal door veel kaarsen aan te steken. Het licht van de kaars is zacht en warm. Het geeft ook letterlijk warmte af. Maak het voor jezelf zo, dat het aangenaam is. Heb je meer licht nodig? Doe dan extra lampen aan of plaats voor deze periode extra lampen. Ik weet, het is minder goed voor het milieu (mits je zonnepanelen hebt) maar je goed voelen is ook van wezenlijk belang. Straks, wanneer de dagen weer wat langer worden, doe je weer bewust wat minder de lampen aan 😉

 

Acceptatie

De herfst en de winter hebben net als voor de natuur, ook voor de mens een wezenlijke functie. De herfst is de tijd om het oude los te laten en de vertraging in te gaan. De winter is voor het dichterbij elkaar komen en rust.

In de natuur laten bomen hun bladeren vallen om los te laten. Wij kunnen dit als herinnering gebruiken dat wij ook weer mogen loslaten zodat we weer een stuk lichter zijn en hiermee tevens ruimte creëren voor groei.

De dagen worden korter en langzaamaan wordt het ook kouder en vroeger donker zodat we meer bij elkaar kunnen gaan zitten. Doe dit ook! 

Accepteer deze vertraging en ‘gedwongen’ bij elkaar zijn om weer echt op te kunnen laden en voor meer verbinding.

 

Kruip lekker bij elkaar

Je kunt verder toch niet zoveel nu het vroeg donker is. En je energiepeil is lager. Kies er dan ook eens bewust voor om de mensen die je lief hebt dichter om je heen te hebben. Of dit nu je partner is, je kinderen, vrienden of je huisdier. Het is warmer, gezelliger en zorgt gelijktijdig voor het aanmaken van oxytocine, ook wel gelukshormonen genoemd, waardoor je je beter voelt. Dus lekker knuffelen in plaats van meer achter de computer en dergelijke!

 

Op tijd naar bed

Je hoeft echt niet meteen te slapen op het moment dat je in bed ligt. Je lichaam mag er ook eerst even aan wennen dat je eerder naar bed gaat. Lees eerst een boek of knuffel lekker verder met je partner. Probeer eens om tv, tablet, telefoon en dergelijke te vermijden. Ervaar maar eens wat dat je oplevert aan energie.

Door eerder naar bed te gaan rust je meer uit en een goede nachtrust zorgt er mede voor dat je je fitter voelt. 

 

 

Kortom:

Het belangrijkste is wel om te accepteren dat deze tijd bedoelt is om tot rust te komen. Wees niet bang om meer rust te nemen. Veel mensen hebben de angst dat ze, wanneer ze rust nemen, ze nooit meer op het level van presteren komen waar ze nu zitten.

‘Rust roest’ was voor mij persoonlijk een overtuiging die ik als kind veel hoorde en die mij die angst gaf. Dit heeft mijzelf heel lang weerhouden om meer rust te nemen. Maar weet dat het tegenovergestelde juist wordt bewerkstelligt! Rust zorgt voor meer overzicht wat weer zorgt voor meer efficiëntie en zelfs om beter te kunnen presteren.

Ook ons hoofd speelt hierin een belangrijke en invloedrijke rol.

Vooral stemmetjes die gaan roepen: “Oh neeeeee! Het wordt alweer vroeger donker! Ik kan daar niet tegen!” Of andere overtuigingen die je als kind hebt meegekregen. Word je bewust van deze stem dat gaat schreeuwen en zet deze vroegtijdig stop.

Ervaar je dit stemmetje? zeg dan letterlijk tegen dit stemmetje en tegen jezelf: “Ok, het wordt vroeger donker, dus tijd om wat meer rust te nemen!”. Deze methode gaat je echt helpen je beter te voelen. Want het is niet het lagere energiepeil, de kou of de vallende blaadjes die ons een minder goed gevoel doen geven. Het is ons rationele deel van ons brein die je je minder goed laat voelen. Wat je aandacht geeft groeit. Ga je dan ook mee met de stem in je hoofd, dan wordt het alleen maar groter en zal je je steeds minder prettig voelen. Stop dan ook dit stemmetje voortijdig en maak deze periode op jouw manier aangenaam!

 

Hopelijk heb jij ook wat aan deze punten om deze tijd van het jaar aangenamer te maken, zodat je meer kan genieten en je je beter voelt!

 

Lieve groet,

Bianca

 

PS. Laat me even weten wat je ervan vindt en wat het met je doet. Of wanneer jij andere tips hebt. Laat het hier onder achter in een reactie zodat anderen ook wat aan jou tips kunnen hebben. Of mail me: info@bbcoaching-therapie.nl 

 

 

 

 

november 10, 2017
bbcoaching
accepteren, donkere dagen, minder energie

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
150
wpDiscuz