Mijn nummer 1 tool voor het verminderen van stress!

 

nummer 1 tool voor het verlagen van stressHartkloppingen, een onrustig gevoel, heel moe, dingen vergeten, een kort lontje…. Allemaal signalen van ons lichaam dat het stresslevel te hoog is.

Veel mensen denken dat je bloot moet staan aan enorm hoge stress om te komen tot een hoog stresslevel. Maar het is juist de opeenstapeling van kleine stressmomentjes die hiervoor zorgen.

Er is een hele mooie en simpele manier om het stresslevel in je lichaam te kunnen verlagen. Waardoor het onrustige gevoel, de hartkloppingen en alle andere stress gerelateerde klachten kunnen worden voorkomen. Hoe? Mijn nummer 1 tool deel ik met je in dit blog.

 

Instinctief

Stress ondervind je in vele hoedanigheden. Grote stresssituaties, maar ook kleine stresssituaties waar we ons heel vaak helemaal niet bewust van zijn. En juist die kleine stressmomentjes kunnen ervoor zorgen dat het stresslevel in je lichaam heel hoog wordt.

Ons lichaam reageert instinctief op situaties, gevoelens en emoties. Ook hier zijn we ons veelal niet (meer) van bewust.

Ieder mens reageert op zijn manier op stress, maar een universele reactie is wel dat je hartslag versnelt, maar ook de ademhaling wordt oppervlakkig of stokt soms zelfs.

Wanneer je je hier bewust van wordt, kun je hierop inspelen door de volgende techniek toe te passen:

Adem heel diep en rustig in. Met diep bedoel ik je longen langzaam helemaal vullen met lucht en zuurstof. Dat wil zeggen: je borstkas naar voren laten komen en je middenrif helemaal naar beneden duwen met je longen.

Je middenrif is een grote spier/peesplaat die je borstkas scheidt van je buikholte.

 

 

Ontspanning door diep in en uitademen
Diep en rustig inademen.

 

 

Trampoline effect

Beeld je maar eens in dat je middenrif een trampoline is die, wanneer je erop springt, indeukt. Ditzelfde effect bewerkstellig je door je longen te vullen met lucht en je middenrif naar beneden te duwen. Dit resulteert in het naar voren komen van je buik, omdat de ruimte in je buikholte kleiner wordt doordat het plaats maakt voor je longen en je buikinhoud alleen maar naar voren kan.

Blaas vervolgens de lucht langzaam en hoorbaar uit.

Houd eerst maar een frequentie aan van 5 seconden inademen en 5 seconden uitademen. Wanneer je het principe in de gaten hebt, speel dan eens met de duur van het in- en uitademen totdat jij een frequentie hebt welke voor jou aangenaam is. Maar houd een minimum aan van 4 seconden in en 4 seconden uit.

 

Spieren ontspannen

Heb je dit onder de knie, laat dan het tellen los en focus je op de spieren die je hierbij gebruikt. Dit zijn  je borstspieren, tussenribspieren, je middenrif, buik- en rugspieren. 

Adem maar eens in met de intentie om alle voorgenoemde spieren te ontspannen. Dat je al deze spieren ook ontspant door middel van het in- en uitademen. Laat hierbij tegelijkertijd je schouders en je onderkaak zakken.

Ervaar je de rust weer in je lichaam: adem dan weer gewoon verder zonder erbij na te denken.

 

Voel je beter!

Doe deze oefening drie keer per dag op een vast moment. Zo maak je je deze techniek eigen. Maar doe hem vooral wanneer je voelt dat je stress/ spanning ervaart. Dus wanneer jij je onrustig voelt, je hartslag die versnelt of wat het voor jou is wat jij ervaart. Vooral bij de kleine stressmomentjes!

Door het toepassen van deze oefening geef je je hersenen een signaal dat er geen reden voor stress(gevaar) is. En hierdoor zal je lichaam sneller herstellen en teruggaan naar een ‘rustniveau’. En doordat je daarnaast ook ontspant en je spieren “masseert” komen er endorfinen vrij waardoor je je ook beter gaat voelen.

 

Heb je je deze techniek eigen gemaakt, doe hem dan niet meer drie keer per dag. Maar alleen wanneer je een stressmoment(je) ervaart of alleen nog bij het in slaap komen als dit je hierbij helpt. Maar adem vooral zonder erbij na te denken. 

Blijf je wel bewust van de momenten dat je je adem vastzet. Dit gebeurt heel vaak onbewust, vooral wanneer je heel geconcentreerd bezig bent. Ervaar je dit? Neem dan na zo’n moment één diepe rustige in- en uitademing. Dit geeft weer ontspanning en rust in je systeem.

 

Gun jezelf meer ontspanning en pas deze ademhalingsoefening toe! 

Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen en zou het heel leuk vinden om ze hieronder terug te lezen of in een mail. Ook voor vragen en onduidelijkheden mag je altijd mailen.

 

Lees ook Stress: 9 tips om stress te verminderen voor meer tips.

oktober 2, 2017
bbcoaching
ademhaling, stress, stress reduceren, stress verminderen, stresslevel verlagen

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
150
wpDiscuz